Monday, 7 April 2014
Ulangkaji - Membaca Al-Qur'an Secara Tartil
Metode Praktis Membaca Al-Qur'an Secara Tartil - Part 4
Metode Praktis Membaca Al-Qur'an Secara Tartil - Part 3
Boleh cuba dan PRAKTIS ...usaha tangga kejayaan..insya/Allah..
Oleh Ustaz Dr Mohd Shafie Mohd Amin di Masjid As-Sobirin
Post by Islam itu Indah.
~Teknik berkesan hafal Al-Quran~
TEKNIK 1: Ikhlas kerana Allah
Tanamkan dalam diri nak hafal ikhlas kerana Allah,dengan quran boleh dekatkan diri dengan Allah,quran boleh bg syafaat di akhirat dan banyak lagi fadilat2,yang penting ikhlas kerana ALLAH."
Daripada Abu Umamah r.a berkata : Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda:
“Bacalah al-Quran sesungguhnya ia akan datang di hari kiamat sebagai syafaat kepada pembacanya”. (Hadis Riwayat Muslim)
TEKNIK 2: Paksa diri doa paling mustajab
Bila dah niat,cara mustajab kena paksa.bagaimana caranya rujuk TEKNIK 3
TEKNIK 3: Hafal 1 Hari 1 Ayat
Hafal 1HARI = 1AYAT & baca 200KALI, 30HARI = 30AYAT anda dapat HAFAL, peruntukkan masa 10 minit sehari untuk hafal 1AYAT,seeloknya hafal lepas subuh sebab otak fresh lg dan mulakan hari anda dengan quran,dalam masa 1 hari tu anda dapat baca 1AYAT sebanyak 200KALI,satu ayat hafal tak kan tak boleh ingat,hafal lagu hindustan..boleh??, sambil bawa moto,baring,duduk saja,masa terluang boleh hafal satu ayat. Busy sgt ke nak hafal sehari satu ayat tak sempat,
Cuba bayangkan 3 tahun hafal 1 hari 1 ayat berapa surah anda dah boleh hafal??
Daripada Ibnu Mas’ud r.a. ia berkata : “Barangsiapa yang membaca satu huruf daripada al- Quran maka baginya satu kebaikan, satu kebaikan menyamai dengan sepuluh pahala, aku tidak bermaksud : Alif , Lam , Mim ialah satu huruf, tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf”.(Hadis Riwayat Ad Darimi Tarmizi, beliau berkata hadis ini hasan sahih)
TEKNIK 4: Dengar mp3 surah yang telah dihafal
dengar surah yang anda hafal dekat mp3 dari sheikh2 yang famous spt sheikh Saad al-Ghamdi,Sa`ud ash-Shuraym,Maher al-Muaiqly,sudais,Mishari Rashid al-`Afasy dan sheikh lain yang anda minat.sambil wat keja anda boleh pasang mp3 surah yang dihafal,bila selalu dengar lama2 boleh ingat sambil perbetul bacaan dan tajwid
TEKNIK 5: Hafal Juzuk/surah yang mudah sebagai permulaan
Boleh hafal dari juzuk 28,29 dan 30 sebab surahnya pendek.tak kan anda terus nak hafal surah Al-baqarah yang ada 286 ayat.tapi terpulang la kepada anda nak hafal surah apa yang anda rasa nak hafal.surah yang ke 58(al-Mujadilah),59(al-Has
JUZUK-28
58 al-Mujadilah(22 ayat)
59 al-Hashr(24 ayat)
60 al-Mumtahanah(13 ayat)
61 as-Saff as-saff(14 ayat)
62 al-Jumu`ah(11 ayat)
63 al-Munafiqun(11 ayat)
64 at-Taghabun
65 at-Talaq,
66 at-Tahrim
JUZUK-29
67 al-Mulk al-mulk(30 ayat)
68 al-Qalam
69 al-Haqqah
70 al-Ma`arij
71 Nuh
72 al-Jinn al-jinn
73 al-Muzammil
74 al-Mudathir
75 al-Qiyamah
76 ad-Dahr ad-dahr
77 al-Mursalat
JUZUK-30
78 an-Naba'
79 an-Nazi`at
80 `Abasa `abasa
81 at-Takwir
82 al-Infitar al-infiTaar
83 at-Tatfif at-taTfeef
84 al-Inshiqaq
85 al-Buruj al-burooj
86 at-Tariq aT-Taariq
87 al-A`la al-A`laa
88 al-Ghashiya
89 al-Fajr al-fajr
90 al-Balad al-balad
91 ash-Shams
92 al-Layl al-lail
93 ad-Duha
94 al-Inshirah
95 at-Tin aT-Teen
96 al-`Alaq al-`alaq
97 al-qadr al-qadr
98 al-Bayyinah
99 al-Zilzal al-Zilzaal
100 al-`Adiyat
101 al-Qari`ah
102 at-Takathur
103 al-`Asr al-`asr
104 al-Humazah
105 al-Fil al-feel
106 al-Quraysh
107 al-Ma`un
108 al-Kauthar
109 al-Kafirun
110 an-Nasr an-naSr
111 al-Lahab
112 al-Ikhlas
113 al-Falaq al-falaq
114 an-Nas an-naas
TEKNIK 6: Minta orang dengar dan semak hafalan anda
minta ibu,ayah,kawan atau sapa2 untuk dengar hafalan anda
TEKNIK 7: Belajar Tajwid
jumpa ustaz/ustazah untuk belajar ilmu tajwid dan ikutti kelas tajwid di masjid/surau/mana2..
TEKNIK 8: Guna satu jenis mushaf sahaja
Hafal guna satu jenis musyhaf sahaja contoh nya kalu guna mushaf-rasm-uthmani,supaya
Friday, 4 April 2014
Sekitar Kemeriahan KURSUS IMAM DAN BILAL
Alhamdulillah, lagi program telah berlangsung dengan jayanya. Terima kasih kepada semua yang terlibat secara langsung dan yang di sebalik tabir semasa keberlangsungan progam ini.
Semoga pelajar/peserta yang menghadirinya mendapat ilmu supaya dapat dipraktikkan seharian untuk diri, keluarga dan masyarakat umumnya.
Kursus Imam dan Bilal
8 Mac 2014Semoga pelajar/peserta yang menghadirinya mendapat ilmu supaya dapat dipraktikkan seharian untuk diri, keluarga dan masyarakat umumnya.
Kursus Imam dan Bilal
Wednesday, 18 December 2013
Revision....Revision....Revision....Semoga Cinta Kami Kekal Bertaut Kepada Mu Ya Rasulullah SAW
Perkataan Selawat atau Salawat ( Bahasa Arab: الصلوات ) diambil dari perkataan solat ( Bahasa Arab: الصلاة ), beerti doa, pujian.


Ibnu Kasir berkata dalam tafsirnya: Telah berkata Al-Bukhari: Telah berkata Abu `Aliyah:
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
LAFAZ SALAWAT
Bacaan Sebutan
Rujukan
اللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ
إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى
مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ،
إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ Allahumma salli `ala
muhammadin wa'ali muhammad, kama sallayta `ala ali ibrahim, innaka
hamidun majid, Allahumma barik `ala muhammadin wa'ali muhammad, kama
barakta `ala ali ibrahim, innaka hamidun majid - [An-Nasa'iy/ 1289, sahih]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ Allahumma salli `ala muhammadin wa`ala ali muhammad - [An-Nasa'iy/ 1292, sahih]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى
آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ، وَبَارِكْ عَلَى
مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ،
فِي الْعَالَمِينَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ Allahumma
salli `ala muhammadin wa`ala ali muhammad, kama sallayta `ala ibrahim,
wabarik `ala muhammadin wa`ala ali muhammad, kama barakta `ala ali
ibrahim, fi l-`alamin, innaka hamidun majid - [Al-Muwatta'/ 459, sahih], [Ibnu Hibban/ 1958, sahih]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى
آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ
مَجِيدٌ، وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا
بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ Allahumma
salli `ala muhammadin wa`ala ali muhammad, kama sallayta `ala ibrahim,
innaka hamidun majid, wabarik `ala muhammadin wa`ala ali muhammad, kama
barakta `ala ibrahim, innaka hamidun majid - [An-Nasa'iy/ 1291, sahih]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى
آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ
مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا
بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ Allahumma
salli `ala muhammadin wa`ala ali muhammad, kama sallayta `ala ibrahim,
innaka hamidun majid, Allahumma barik `ala muhammadin wa`ala ali
muhammad, kama barakta `ala ibrahim, innaka hamidun majid - [Al-Bukhariy/ 4519], [Ibnu Majah/ 904, sahih]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى
آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، وَبَارِكْ عَلَى
مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ،
فِي الْعَالَمِينَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ Allahumma
salli `ala muhammadin wa`ala ali muhammad, kama sallayta `ala ali
ibrahim, wabarik `ala muhammadin wa`ala ali muhammad, kama barakta `ala
ali ibrahim, fi l-`alamin, innaka hamidun majid - [Muslim/ 405], [Al-Muwatta'/ 459, sahih], [An-Nasa'iy/ 1285, sahih], [Ibnu Hibban/ 1965, sahih]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى
آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّك حَمِيدٌ
مَجِيدٌ، وَبِارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا
بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ Allahumma
salli `ala muhammadin wa`ala ali muhammad, kama sallayta `ala ali
ibrahim, innaka hamidun majid, wabarik `ala muhammadin wa`ala ali
muhammad, kama barakta `ala ali ibrahim, innaka hamidun majid - [Muslim/ 406]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى
آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّك حَمِيدٌ
مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بِارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا
بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ Allahumma
salli `ala muhammadin wa`ala ali muhammad, kama sallayta `ala ali
ibrahim, innaka hamidun majid, Allahumma barik `ala muhammadin wa`ala
ali muhammad, kama barakta `ala ali ibrahim, innaka hamidun majid - [Ibnu Hibban/ 1964, sahih], [Al-Bukhariy/ 5996], [Muslim/ 406], [An-Nasa'iy/ 1287, sahih]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى
آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَآلِ إِبْرَاهِيمَ،
إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ
مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَآلِ إِبْرَاهِيمَ،
إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ Allahumma salli `ala
muhammadin wa`ala ali muhammad, kama sallayta `ala ibrahima wa'ali
ibrahim, innaka hamidun majid, wabarik `ala muhammadin wa`ala ali
muhammad, kama barakta `ala ibrahima wa'ali ibrahim, innaka hamidun
majid - [An-Nasa'iy/ 1288, sahih], [An-Nasa'iy/ 1290, sahih], [Ibnu Hibban/ 1957, sahih]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى
آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ
إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى
مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ
وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ Allahumma
salli `ala muhammadin wa`ala ali muhammad, kama sallayta `ala ibrahima
wa `ala ali ibrahim, innaka hamidun majid, Allahumma barik `ala
muhammadin wa`ala ali muhammad, kama barakta `ala ibrahima wa`ala ali
ibrahim, innaka hamidun majid - [Al-Bukhariy/ 3190]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
النَّبِيِّ الأُمِّيِّ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى
إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ
النَّبِيِّ الأُمِّيِّ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى
إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ Allahumma
salli `ala muhammadini n-nabiyyi l-ummiyyi wa`ala ali muhammad, kama
sallayta `ala ibrahima wa `ala ali ibrahim, wabarik `ala muhammadini
n-nabiyyi l-ummiyyi wa`ala ali muhammad, kama barakta `ala ibrahima
wa`ala ali ibrahim, innaka hamidun majid - [Ibnu Hibban/ 1959, isnadnya sahih]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ، وَبَارِكْ
عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى
إِبْرَاهِيمَ Allahumma salli `ala muhammadin
`abdika warasulik, kama sallayta `ala ibrahim, wabarik `ala muhammadin
wa`ala ali muhammad, kama barakta `ala ibrahim - [Ibnu Majah/ 903, sahih]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ، وَبَارِكْ
عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى
إِبْرَاهِيمَ وَآلِ إِبْرَاهِيمَ Allahumma salli
`ala muhammadin `abdika warasulik, kama sallayta `ala ibrahim, wabarik
`ala muhammadin wa`ala ali muhammad, kama barakta `ala ibrahima wa'ali
ibrahim - [Al-Bukhariy/ 5997]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ، وَبَارِكْ
عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ Allahumma
salli `ala muhammadin `abdika warasulik, kama sallayta `ala ibrahim,
wabarik `ala muhammadin wa'ali muhammad, kama barakta `ala ibrahim - [An-Nasa'iy/ 1293, sahih]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ، وَبَارِكْ
عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ
وَآلِ إِبْرَاهِيمَ Allahumma salli `ala
muhammadin `abdika warasulik, kama sallayta `ala ibrahim, wabarik `ala
muhammadin wa'ali muhammad, kama barakta `ala ibrahima wa'ali ibrahim - [Al-Bukhariy/ 4520]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آل إِبْرَاهِيمَ، وَبَارِكْ
عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى
إِبْرَاهِيمَ Allahumma salli `ala muhammadin
`abdika warasulik, kama sallayta `ala ali ibrahim, wabarik `ala
muhammadin wa`ala ali muhammad, kama barakta `ala ibrahima - [Al-Bukhariy/ 4520]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آل إِبْرَاهِيمَ، وَبَارِكْ
عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ
إِبْرَاهِيمَ Allahumma salli `ala muhammadin
`abdika warasulik, kama sallayta `ala ali ibrahim, wabarik `ala
muhammadin wa`ala ali muhammad, kama barakta `ala ali ibrahim - [Al-Bukhariy/ 4520]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
وَأَزْوَاجِهِ وَذُرِّيَّتِهِ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ،
وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَأَزْوَاجِهِ وَذُرِّيَّتِهِ، كَمَا بَارَكْتَ
عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ Allahumma
salli `ala muhammadin wa'azwajihi wazurriyyatih, kama sallayta `ala
ibrahim, wabarik `ala muhammadin wa'azwajihi wazurriyyatih, kama barakta
`ala ali ibrahim, innaka hamidun majid - [Al-Bukhariy/ 3189]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
وَأَزْوَاجِهِ وَذُرِّيَّتِهِ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ،
وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَأَزْوَاجِهِ وَذُرِّيَّتِهِ، كَمَا بَارَكْتَ
عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، فِي الْعَالَمِينَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ Allahumma
salli `ala muhammadin wa'azwajihi wazurriyyatih, kama sallayta `ala
ibrahim, wabarik `ala muhammadin wa'azwajihi wazurriyyatih, kama barakta
`ala ali ibrahim, fi l-`alamin, innaka hamidun majid - [Ibnu Majah/ 905, sahih]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
وَأَزْوَاجِهِ وَذُرِّيَّتِهِ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ،
وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَأَزْوَاجِهِ وَذُرِّيَّتِهِ، كَمَا بَارَكْتَ
عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ Allahumma
salli `ala muhammadin wa'azwajihi wazurriyyatih, kama sallayta `ala ali
ibrahim, wabarik `ala muhammadin wa'azwajihi wazurriyyatih, kama
barakta `ala ali ibrahim, innaka hamidun majid - [An-Nasa'iy/ 1294, sahih], [Al-Bukhariy/ 5999], [Al-Muwatta'/ 458, sahih]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى
أَزْوَاجِهِ وَذُرِّيَّتِهِ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ،
وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى أَزْوَاجِهِ وَذُرِّيَّتِهِ، كَمَا
بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ Allahumma
salli `ala muhammadin wa`ala azwajihi wazurriyyatih, kama sallayta `ala
ali ibrahim, wabarik `ala muhammadin wa`ala azwajihi wazurriyyatih,
kama barakta `ala ali ibrahim, innaka hamidun majid - [Muslim/ 407]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ، كَمَا
صَلَّيْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ،
كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ Allahumma salli `ala muhammad, kama sallayta `ala ali ibrahim, Allahumma barik `ala muhammad, kama barakta `ala ali ibrahim - [An-Nasa'iy/ 1286, isnadnya sahih]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم Allahumma salli 'ala muhammadin 'abdika warasulika n-nabiyyi l-ummiyyi wa'ala aalihi wasahbihi wasallim -
Tingkat-tingkat Selawat
1. Selawat daripada Allah kepada Nabi dan Rasul-Nya terutama Nabi Muhammad s.a.w.
Selawat ini bermakna Allah memberi rahmat kepada Rasulullah. Ini tidak pula bermakna bahawa Rasulullah itu lebih tinggi daripada Allah. Sebenarnya Allah memberi
puji-pujian dan keutamaan kepada Rasulullah kerana baginda merupakan
makhluk-Nya yang paling taat dan berakhlak mulia. Sepertilah seorang ibu memuji-muji dan terkenang-kenangkan anaknya yang begitu baik dan berbudi kepadanya. Di dalam ayat tadi, Allah memberitahu kita manusia bahawa Dia berselawat kepada Rasulullah supaya kita juga turut melakukannya. Allah juga ada memuji-muji nabi-nabi yang lain serta orang-orang yang soleh yang terdahulu daripada Nabi Muhammad di dalam [[ Al-quran]]. Allah sebenarnya
mahu mengajar kita supaya memuja dan memuji orang-orang yang taat
kepada-Nya, lebih daripada tokoh-tokoh negara atau
personaliti-personaliti glamor yang banyak melanggar perintah-Nya.
2. Selawat daripada malaikat kepada para nabi dan rasul.
Para malaikat merupakan makhluk Allah yang sangat taat. Mereka selalu
berselawat kepada para nabi dan rasul. Walaupun malaikat adalah makhluk
yang suci yang diciptakan daripada cahaya, namun darjat
para nabi dan rasul adalah lebih tinggi daripada mereka. Mengapa? Kerana
malaikat sememangnya diciptakan tanpa nafsu (yang sering mengajak
manusia melakukan kejahatan dan kemungkaran), oleh itu adalah mudah
untuk mereka melakukan ketaatan yang sepenuhnya kepada Allah. Tetapi
manusia diciptakan dengan nafsu. Bermakna, manusia yang boleh
menundukkan nafsunya untuk melakukan taat kepada Allah adalah lebih
hebat dari keseluruhan para malaikat.
3. Selawat manusia kepada Nabi Muhammad.
Selawat kita umat Muhammad kepada nabi kita merupakan permohonan kita
kepada Allah supaya memberikan keutamaan dan kemuliaan kepada baginda.
Dengan berselawat, kita juga mengakui kerasulannya dan mengakui
kebenaran ajaran yang dibawa oleh baginda. Sebenarnya Nabi
Muhammad tidak memerlukan selawat-selawat daripada kita yang
memohon Allah memberi keutamaan dan kemuliaan kepada baginda. Beliau
sudah pun disebut sebagai manusia dan rasul yang paling utama. Tetapi
dengan berselawat, kitalah yang akan mendapat manfaatnya. Kita akan
mendapat pahala dan keberkatan serta dapat mendekatkan hati kita kepada
baginda.
KEPENTINGAN SELAWAT
Kita sangat digalakkan berselawat kepada Nabi kita s.a.w. Malah ia
begitu penting sehingga doa kita tidak diterima oleh Allah jika kita
tidak berselawat. Perkara ini merupakan satu hakikat kerana ia
disampaikan sendiri oleh Nabi Muhammad :
Rujukan :
- Riwayat Ad-Dailami
"Setiap doa adalah terhalang, sehingga berselawat atas Nabi s.a.w. "
Begitu sekali Allah melihat kepentingan selawat. Ini ialah kerana
kebanyakan kita melakukan banyak dosa dan kemungkaran setiap hari.
Lebih-lebih lagi kita yang hidup jauh daripada zaman Nabi s.a.w. Begitu
lemahnya iman dan amalan Islam kita sehingga iman kita diibaratkan
senipis kulit bawang dan iman kita pula diibaratkan seperti iman orang
yang munafik. Memang sepatutnya sekiranya Allah tidak terima permintaan
daripada orang-orang yang banyak melakukan dosa seperti kita.
Tetapi, Allah itu bersifat Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Dia kasihankan kita, maka Dia bagi jalan keluar.
Dia suruh kita berselawat kepada Nabi s.a.w. dahulu. Apabila kita
berselawat, barulah doa kita akan didengar-Nya. Barulah ada peluang
untuk ia dikabulkan pula. Kalau awal-awal lagi sudah ditolak, sudah
tentu tidak ada peluang untuk diterima sama sekali.
Berselawat kepada Nabi ibarat kita dapat "recommendation" daripada
baginda. Tamsilannya begini. Katakanlah kita hendak memohon sesuatu
pekerjaan di sebuah syarikat. Kita tahu ramai orang lain yang bersaing
dengan kita untuk mendapatkan kerja tersebut. Tetapi apabila kita jumpa
pengurus dan cakap pada dia, "Saya kenal baik Encik Rustam, pembantu
kanan tuan." Pada masa yang sama pula, Encik Rustam tu "recommend" kita
untuk mendapatkan pekerjaan tersebut. Maka, menjadi mudahlah untuk kita
diterima untuk menjawat jawatan tersebut.
Begitulah tamsilan kita berselawat kepada Nabi s.a.w. Bila kita
berselawat, nabi pun akan menjawab selawat kita. Selawat baginda kepada
kita itulah doa untuk kita. Dan doa para nabi itu sangatlah makbul,
lebih-lebih lagi Nabi Muhammad s.a.w. yang mendapat gelaran
kekasih Allah. Ini yang dikatakan "recommendation" tadi.
Selain selawat ini penting untuk menyampaikan doa kita kepada Allah s.w.t, ia juga penting untuk pelbagai hal yang lain.
Kelebihan berselawat
1. Mendapat syafaat Nabi Muhammad s.a.w.
Rujukan :
- Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :
"Barangsiapa yang berselawat kepadaku pada waktu pagi sepuluh kali dan
pada waktu petang sepuluh kali, dia akan memperolehi syafaatku pada
hari kiamat. "
Nasib kita di akhirat memang tidak pasti. Kalau dilihat pada diri kita
umat akhir zaman yang banyak cacat cela dan kekurangan ini, rasa-rasanya
kita adalah lebih layak untuk masuk neraka daripada masuk ke syurga.
Oleh itu kita sangat memerlukan syafaat Nabi Muhammad untuk menolong
kita di akhirat nanti.
Syafaat Nabi di akhirat nanti ada 5 jenis
i) Syafaat Nabi untuk membebaskan ummat manusia daripada kedahsyatan Padang Mahsyar.
ii) Syafaat Nabi untuk memasukkan suatu kaum ke dalam syurga tanpa hisab dan perhitungan apa pun.
iii) Syafaat kepada kaum setelah dihisab dan diputuskan untuk menerima hukumnya yang setimpal, agar dicabut hukuman itu.
iv) Syafaat mengeluarkan mereka yang berdosa, dari azab neraka.
v) Syafaat untuk menaikkan ke tingkat yang lebih tinggi di syurga.
2. Mendapat perlindungan dan pembelaan dari Nabi s.a.w. (dengan izin Allah jua)
Rujukan :
- Riwayat Al Baihaqi dan Al Khatib; Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :
"Barangsiapa berselawat kepadaku di sisi kuburku maka aku mendengarnya,
barangsiapa berselawat kepadaku dari jauh, maka selawat itu diserahkan
oleh seorang malaikat yang menyampaikan kepadaku dan ia dicukupi urusan
keduniaan dan keakhiratan dan aku sebagai saksi dan pembela baginya. "
3. Mendapat keampunan dosa dari Allah.
Rujukan :
- Riwayat Ahmad, Nasai dan Al Hakim; Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :
"Barangsiapa yang berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat
kepadanya sepuluh selawat dan Allah menghapus sepuluh kesalahan (dosa)
dan mengangkat sepuluh darjat kepadanya. " Rujukan :
- Riwayat Ad-Dailami: Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :
"Barangsiapa berselawat kepadaku pada hari Jumaat dua ratus selawat, maka diampuni baginya dosa dua ratus tahun. "
4. Diberi pahala dari Allah s.w.t.
Rujukan :
- Riwayat Ahmad, Nasai dan Al Hakim; Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :
"Telah datang kepadaku utusan dari Tuhanku 'Azzawajalla maka dia
(Jibril) berkata: Barangsiapa yang mengucapkan selawat kepadaku dari
ummatmu, Allah s. w. t. mencatat baginya sepuluh kebaikan dan
menghapuskan darinya sepuluh dosa dan mengangkat Allah baginya sepuluh
darjat dan menolak Allah atasnya (membalas) yang seumpamanya."
5. Mendapat ketenangan jiwa
Rujukan :
- Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :
"Berselawatlah kamu kepadaku, kerana selawat itu menjadi zakat (penghening jiwa dan penghapus dosa) bagimu."
6. Mendapat rahmat dari Allah
Rujukan :
- Riwayat Muslim; Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :
"Barangsiapa berselawat kepadaku satu kali, maka Allah menurunkan rahmat kepadanya sepuluh kali. "
7. Mendapat hajat dunia dan akhirat.
Rujukan :
- Riwayat Ibnu Majar dari Jarir r.a. ; Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :
"Barangsiapa berselawat kepadaku dalam sehari seratus kali, maka Allah
mendatangkan baginya seratus hajat, tujuh puluh untuk akhirat dan tiga
puluh untuk dunia. "
8. Digembirakan dengan syurga.
Rujukan :
- Riwayat Abus Syaikh dari Anas r.a: Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :
"Barangsiapa berselawat kepadaku dalam sehari seribu kali, maka dia tidak akan matt sehingga dia digembirakan dengan syurga. "
9. Menjadi orang yang terdekat kepada Nabi s.a.w. di akhirat nanti.
Rujukan :
- Riwayat An-Nasai dan Ibnu Hibban; Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :
"Sesungguhnya seutama-utama manusia (orang terdekat) dengan akupada hari
kiamat adalah merekayang lebih banyak berselawat kepadaku"
Kelebihan selawat mengikut para ulama
1) Memperolehi limpah rahmat dari Allah.
2) Ditulis sepuluh kebajikan.
3) Dihapuskan sepuluh kesalahan.
4) Diangkat sepuluh darjat.
5) Memperolehi kesempurnaan iman.
6) Menjauhi dari kerugian dan penyesalan.
7) Tergolong sebagai orang-orang yang soleh.
8) Mendekatkan diri kepada Allah s.w.t.
9) Memperoleh syafaat Nabi s.a.w.
10) Memperolehi hubungan yang rapat dengan Nabi s.a.w.
11) Menghilangkan kesusahan dan melapangkan rezeki.
12) Melapangkan dada dan mententeramkan jiwa.
13) Menghapuskan dosa dan menutupkan aib.
14) Terselamat dari kebingungan di hari kiamat.
15) Menjadi sedekah bagi yang tidak mampu (orang miskin pun boleh dapat pahala sedekah)
16) Terhindar dari kefakiran.
17) Dipandang sebagai orang yang mencintai Nabi Muhammad s.a.w.
18) Memperolehi keberkatan dalam hidup.
19) Terhindar dari orang-orang bakhil.
20) Menjadikan sebab doa diterima oleh Allah s.w.t.
21) Memudahkan jalan bagi memasuki syurga.
22) Menjadi zakat dan pembersih diri.
23) Memperolehi selawat dari Allah dan para malaikat.
24) Memperolehi pujian seluruh makhluk di bumi dan langit.
25) Memenuhi hak Nabi sebagai suatu tugas ibadah.
26) Memperolehi petunjuk dan menghidupkan hati.
27) Tergolong dalam orang-orang yang tidak melupai Nabi Muhammad s.a.w.
28) Menghilangkan rasa dahaga dan panas matahari di Padang Mahsyar.
29) Dapat meneguhkan telapak kaki ketika meniti Titian Siratul Mustaqim di akhirat.
30) Terkabul segala hajat dan cita-cita.
Gelaran orang yang tidak berselawat
i) Gelaran penghinaan.
Rujukan :
Rujukan :
- Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :
"Hinalah hidung orang yang ketika disebutkan namaku tidak membaca selawat kepadaku. "
ii) Gelaran bakhil (kedekut)
Rujukan :
- Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :
Selawat Fatih
http://pusrapi.blogspot.com/2013/04/selawat-nabi-hebat-jom-amalkan.html
Thursday, 12 September 2013
Wednesday, 11 September 2013
WALAUPUN PANJANG...info
*
A. Apakah itu Ahli Sunnah wal-Jamaah.
Ianya adalah ajaran dari zaman Islam Rasulullah dan para sahabat serta mereka yang diakui sebagai contoh hidup keagamaan zaman tiga abad pertama sejarah Islam
Mereka mengikut Quran, Sunnah Nabi, ijma’ atau persepakatan para ulama yang mampu membuat keputusan tentang hukum agama terus daripada Quran dan hadith Nabi dengan cara yang betul (dalam istilah ilmu Islam mereka disebut mujtahidin, ramai, kalau seorang mujtahid).
Dalam perkara iman dan keyakinan; mereka mengikut mazhab Imam al-Asy’ari dan Maturidi.
Dalam perkara-perkara hukum; mereka mengikut imam-imam mujtahid tersebut seperti di Dunia Melayu mereka mengikut Imam Syafie, di Pakistan dan India mereka mengikut Imam Hanafi, di Afrika Utara dan Andalusia zaman dulu mereka mengikut mazhab Maliki, mereka yang di Semenanjung Arab mengikut Imam Hambali.
Dalam perkara-perkara berkenaan dengan membentuk hati dan akhlak yang baik mereka mengikut Imam Ghazali, termasuk Imam Junaid Baghdadi dan Imam Qusyairi.
*
B. Ajaran dan amalan Ahli Sunnah.
Ianya berupa majoriti terbesar Muslimin di dunia hingga ke hari ini
Yang mengikut aliran-aliran perpinggiran seperti Syiah dan Muktazilah dan lainnya, sedikit sekali.
Kita boleh katakan Islam di Madinah, Damasyiq, Baghdad, Andalusia, Afrika Utara, Benua-kecil Indo-Pakistan, Dunia Melayu, semuanya Ahli Sunnah wal-Jamaah.
Dunia telah mengenal Islam dalam Ahli Sunnah ini, bukan yang lain; yang lain adalah golongan minoriti yang kecil.
Inilah ajaran dan amalan yang dijamin oleh Allah dan Rasul dan para imam mujtahidin dan ulama Ahli Sunnah. Berbahagialah mereka yang terus hidup dalam Ahli Sunnah, amin.
*
C. Aliran-aliran fahaman yang bercanggah:
Di akhir-akhir ini Islam menurut ajaran dan amalan Ahli Sunnah tercabar dengan berkembangnya aliran-aliran fahaman yang bercanggah dengannya. Antara fahaman-fahaman dan aliran berfikir itu ialah seperti berikut:
Aliran Syiah
Aliran tidak ikut mazhab;
pakai faham agama cara bersendiri atau mengikut pengarang seperti Al-Bani
Aliran mengikut Muhammad bin Abdul Wahhab (yang mengikutnya Albani)
Aliran Islam liberal
Aliran pluralisme
(bahawa semua agama sama, sama-sama membawa kepada syurga [Islam, Kristian, Hindu, Buddha, dan lain-lain, aliran Shinto, semuanya sama, membawa ke syurga]).
Aliran sekularisme
>>A. Aliran Syiah:
Antara ajaran-ajarannya:
tentang imam-imam yang maksum tidak berdosa langsung,
para sahabat Nabi s.a.w. menjadi murtad habis selepas wafat baginda, melainkan yang tinggal hanya 3 orang atau 7 orang sahaja, yang lain habis kafir murtad. Dijauhkan Allah.
Mereka ada Qur’an Mushaf Fatimah katanya, mereka beramal dengan taqiyyah atau kepura-puraan (dissimulation), mereka mengamalkan kahwin mut’ah, sehingga dengan isteri orang pun boleh berkahwin mut’ah kata Khomeini dalam kitabnya Tahrir al-Wasilah jilid 2.
Mereka percaya kepada raj’ah, yakni sebelum kiamat berlaku, manusia akan hidup semula dan imam Mahdi Syiah bernama Muhammad bin Hasan al-Askari akan menghukum mereka yang tidak mengambil Ali sebagai imam. Bila semua telah dihukum baharulah semuanya mati semula dan lepas itu baru berdiri kiamat.
>>B. Aliran tidak pakai mazhab:
Mengajarkan mengikut mazhab bidaah, nabi tidak buat, semua mesti mengikut Quran dan hadith, lagi pula sekarang sudah senang kerana Quran dan hadith ada terjemahan; kita boleh buat keputusan sendiri tak perlu ikut siapa-siapa;
Kita hanya wajib ikut Rasulullah; dia maksum orang lain tidak maksum.
Kalau ikut mazhab boleh membawa kepada syirik dan kufur sebab ibaratnya seperti ‘beribadat’ kepada mereka (ibadadatul-ahbar wa ‘r-rahban) (عبادة الاحبار والرهبان).yakni seperti menyembah orang alim, menyembah orang soleh.
?>>C. Aliran Wahhabiah:
Mengajarkan jangan mengikut mazhab, ikut sahaja pengarang seperti Nasir al-Bani, Abu Aminah Bilal Philips, Abdul Aziz bin Baz, Uthaimin dan yang seperti mereka.
Qunut adalah bidaah, demikian pula bidaah membaca Ya Sin malam Jumaat, membuat tahlil arwah, mengadakan majlis maulid, membaca talkin bila orang mati, membuat tahlil arwah, membaca wirid ramai-ramai selepas sembahyang, kemudian mengaminkan doa imam beramai-ramai, mengaji tasawwuf bidaah dan sesat, demikiian seterusnya. Dan bila orang membuat bidaah-bidaah seperti ini mereka masuk neraka. Dijauhkan Allah.
Dulu dipanggil kaum muda sekarang dipanggil salafi.
Mana-mana tempat ada fahaman ini ada berlaku perkelahian bahkan tumbuk menumbuk. Bahkan bila teruk berlaku bunuh membunuh.
>>D. Islam Liberal:
Fahaman ini mengajarkan tidak ada hukum Allah, tetapi yang ada ialah budaya
Kita tidak wajib mengikut fiqh klasik sebab itu adalah pemikiran manusia zaman dulu
Semua agama membawa kebenaran
Wahyu tidak putus, wahyu masih ada, orang yang menulis dalam surat khabarpun mendapat wahyu, wahyu dalam erti fikiran; yang tidak ada hanya wahyu verbal, yang ada pada orang menulis pada surat khabar adalah wahyu ‘non-verbal’.
Orang Islam berkahwin boleh dengan orang yang beragama lain; itu disebut perkahwinan lintas agama.
Lihat laman web ‘JIL;-jaringan Liberal Islam’ akan didapati banyak maklumat-maklumat pelik yang membawa kepada kekufuran. Dijauhkan Allah.
>>E. Aliran sekuklarisme:
Cara berfikir dan bertindak yang mengecualikan secara total agama dari semua ruang awam tanpa kecuali (lihat takrif sekluarisme oleh George Holyoake).
>>F. Aliran pluralisme agama:
Aliran ini mengatakan bahawa semua agama sama, sama benar, semuanya membawa kepada syurga;
Orang Islam tidak boleh mengaku ia mempunyai kebenaran, sebab semuanya benar. Maha suci Allah.
Kalau demikian apa gunanya Nabi s.a.w. datang dan membuat pembetulan atas agama Kristian dan Yahudi di zamannya?
Apa ertinya tokoh-tokoh seperti al-Ghazali membela kebenaran Islam berdepan dengan ajaran-ajaran yang tidak benar?
Apa ertinya Solah a-Din al-Ayyubi berjihad masa Perang Salib kalau semuanya benar membawa ke syurga? Maha suci Allah.
Kesimpulannya kita mesti kekal dalam agama Islam mengikut Ahlissunnah wal-Jamaah sebab itu yang menjamin kebahagiaan di dunia dan di akhirat; itulah yang menjadi pegangan ulil-amri negeri ini bermula daripada Agung sampai kepada rakyat jelata.
Amin.
Tuesday, 10 September 2013
Maafkan Daku....(Bermaaf-maafan lebih hampir kepada takwa)
Berapa ramaikah yang faham, sedar dan tahu apa maksud kemaafan dalam erti sebenarnya? Dendam, sakit hati, terhiris hati semuanya kerana perkara yang lepas. Jika dendam, sakit hati, terhiris hati adalah untuk perkara-perkara yang sudah lepas, maka lawannya 'kemaafan' adalah juga untuk perkara-perkara yang lepas.
Tiada apa yang perlu dimaafkan untuk masa depan yang belum kunjung tiba atau berlaku. Jadi, perbuatan maaf sebenarnya ialah untuk perkara-perkara yang lepas.
Maka boleh disimpulkan bahawa kemaafan sebenarnya ialah "satu pelepasan segala harapan di hati" yang mengharapkan "waktu-waktu atau peristiwa-peristiwa silam/lampau/terlepas boleh terjadi dengan lebih baik."
“...dan perbuatan kamu bermaaf-maafan (halal menghalalkan) itu lebih hampir kepada taqwa. Dan janganlah pula kamu lupa berbuat baik dan berbudi sesama sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa melihat akan apa jua yang kamu kerjakan.”
(Surah al-Baqarah : ayat 237)
“Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) syurga yang terbentang seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa; Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kema-rahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik.”
(Surah al-Imran : ayat 133-134)
Ingatlah antara tanda-tanda seseorang itu orang yang bertaqwa ialah kemampuan dan keterbukaan hatinya untuk memaafkan kesalahan seseorang.
Ingatlah juga, kita wajib memberi maaf jika telah diminta dan adalah lebih baik lagi, sekiranya kita dapat memaafkan dalam keadaan tidak diminta.
Sebaliknya, orang-orang selalu berkata "tiada maaf bagimu" mahupun tidak mengerti nilai kemaafan sebenarnya sibuk melayan bisikan syaitan.
Fahami ayat ini sekali lagi bagi yang masih tidak memahami apa yang dimaksudkan kemaafan:
Kemaafan sebenarnya ialah "satu pelepasan segala harapan di hati" yang mengharapkan "waktu-waktu atau peristiwa-peristiwa silam/lampau/terlepas boleh terjadi dengan lebih baik."
Perkara yang lepas, sudah lepas, lepaskan sahaja kerana kita tidak mungkin dapat mengubahnya - oleh itu lepaskanlah segala harapan bahawa kita boleh mengubah masa silam, maafkanlah si dia, dan fokus ke hari ini dan langkah seterusnya dalam kehidupan.
Tanyalah diri, sekiranya "masa silam" betul-betul wujud sebagai satu benda, di manakah si "masa silam"?
Sukalah kalau Allah ampunkan dosa kita, maka maafkanlah juga sikap orang kepada kita. Maafkanlah kerana kita lebih layak menikmati ketenangan.
***** Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man, 30 Ogs 2013
Wednesday, 4 September 2013
Program Kemuncak Program Ihya Ramadan 2
Majlis Khatam Al-Quran ,
Penyampaian Sumbangan Hari Raya Majlis ,
Tazkirah Di Ambang Aidul Fitri
dan
Penutupan Program Ihya Ramadan
Hari : Jumaat
Tarikh : 2 Ogos 2013 = 24 Ramadan 1434H
Masa : 7.30 - 9.30 pagi
Aturcara :
Khatam Al-Quran
Tazkirah
Penyampaian Cenderamata Tadarus Al-Quran Murid dan Guru
Penyampaian Sumbangan Hari Raya
Ucapan Perasmian Penutup Program Ihya' Ramadan
Program Kemuncak Program Ihya Ramadan
Program Iftar Jama'i
Hari : Khamis
Tarikh : 1 Ogos 2013 = 23 Ramadan 1434H
Masa : 6.00 petang - 10.30 malam
Aturcara:
Bacaan Yasin dan Tahlil
Persembahan Qasidah
Berbuka ringan
Solat Maghrib di Surau Al-Falah
Makan malam
Subscribe to:
Posts (Atom)